APV-rapporten præsenterer dig for resultaterne af målingen på en overskuelig og enkel måde. Den hjælper dig til at dykke ned i og analysere målingens resultater. Du præsenteres også for konkrete anbefalinger til at forbedre arbejdsmiljøet.
APV-rapporten genereres løbende. Så snart der er 5 medarbejdere, der har besvaret APV-målingen, kan du begynde at følge med i rapporten.
Den personlige APV-rapport
Medarbejderne modtager en personlig APV-rapport, så snart målingen er gennemført. Den indeholder en oversigt over, hvad medarbejderen har svaret i sin egen måling.
Virksomhedsrapportens opbygning
APV-rapporten består af to dele - en forside, der giver dig highlights fra rapport og en del, der giver mulighed for at gå i dybden med tallene.
For at gøre det nemt, har vi bygget APV-rapporten op, så den langt hen ad vejen ligner virksomhedsrapporter for andre målingstyper i GAIS.
Få et hurtigt overblik
Forsiden af APV-rapporten præsenterer highlights fra målingen. Her kan du se de overordnede pointer, før du dykker dybere ned i tallene. Det er til det hurtige overblik.
Det øverste, blå modul viser praktiske detaljer om din måling: titel, indsamlingsperioden, antal deltagere og besvarelser samt den frekvens målingen gentages med.
Gå til overblikssiden i tidligere målinger
Hvis du har lavet flere APV-målinger i en serie, kan du nemt skifte til overblikssiden for tidligere målinger. Det gør du ved at trykke på pilen i øverste, venstre hjørne. Nu kan du vælge den måling, du vil arbejde med.
Du kan også markere flere rapporter og derved se udviklingen i resultaterne.
Hurtigt overblik over scorer
Overblikssiden giver et hurtigt overblik over scorerne inden for det overordnede arbejdsmiljø og de fire faktorer: Fysisk arbejdsmiljø, psykisk arbejdsmiljø, stres og sygefravær.
OBS: Vær opmærksom på, at det er scorerne på skala-spørgsmålene i APV-målingen, du ser her på forsiden. Skala-spørgsmål er der, hvor deltagerne skulle give point fra 0-10 på et givent spørgsmål. Ja/nej-spørgsmål er ikke en del af denne visning - dem kan du se, når du dykker ned i rapporten.
Gå i dybden med rapporten
Indgangen til dybdedelen af rapporten finder du i venstremenuen, hvor en række menupunkter leder dig videre til analyse af resultaterne.
Hele rapporten eller udsnit?
Når du går ind i analysedelen af rapporten, er det vigtigt at være opmærksom på, om du befinder dig i hovedrapporten eller i et udsnit af rapporten. På den måde er du hele tiden sikker på, hvilken del af rapporten, du befinder dig i.
Læs mere om at lave udsnit af APV-rapporten.
Analyseværktøjer
I menuen i venstre side kan du vælge mellem en række analyseværktøjer, der på forskellige måder hjælper dig til at analysere og forstå målingens resultater. Ved alle funktionerne kan du udvælge data i forhold til de udsnit, du ønsker.
Her får du overblik over besvarelserne på alle de spørgsmål, der indgår i APV-undersøgelsen.
Skalaspørgsmål: Afrapporteringen af svar på skala-spørgsmål er med stående søjler. Ved skala-spørgsmål skal man give en vurdering på en skala fra 0-10:
Her kan du se følgende:
- Spredning: hvordan svarene fordeler sig. Hvor mange respondenter der har svaret 10, 9, 8 osv. på spørgsmålet.
- Gennemsnitlig score: Hvad den gennemsnitlige score er på spørgsmålet
- Svarprocenten: Hvor mange har besvaret spørgsmålet.
Ja/nej-spørgsmål: Afrapporteringen af svar på ja/nej-spørgsmål er med liggende søjler.
Her kan du se følgende:
- Svarfordeling: hvor mange der har svaret hhv. ja og nej på spørgsmålet.
- Svarprocenten: Hvor mange har besvaret spørgsmålet.
Med dette analyseværktøj får du overblik over besvarelserne på de skala-spørgsmål, der indgår i APV-undersøgelsen. Det vil sige alle de spørgsmål, hvor brugeren har skullet angive en værdi mellem 0 og 10.
Du kan også analyseret scorerne i forhold til de dataudsnit og filtre, du har defineret.
Dyk ned i scoren på faktorer og spørgsmål
Når du klikker på en faktor i faktoroversigten i venstre side, folder den sig ud, og du kan se, hvordan de enkelte spørgsmål har scoret.
Scoren er beregnet som et gennemsnittet af de besvarelser, der har deltaget i målingen.
OBS: Arbejdsmiljøscoren er IKKE et gennemsnit af scoren på de fire faktorer. Arbejdsmiljøscoren beregnes derimod som et gennemsnit af scoren på fire spørgsmål, der stilles direkte til det overordnede arbejdsmiljø. Læs mere om faktormodellen her.
Sortér data ud fra filtre
I panelet til højre kan du vælge de filtre, du vil sortere data ud fra. Du kan altid fjerne et filter igen. I eksemplet herunder kan man se, hvordan faktoren psykisk arbejdsmiljø scorer for henholdsvis sælgere og marketingmedarbejdere, da dette filter er blevet oprettet sammen med målingen. Du kan filtrere på både den overordnede faktor-score og hvert enkelt spørgsmål, der udgør faktoren.
Spredningen i besvarelser viser, hvordan besvarelserne fordeler sig. Du kan både arbejde med spredningen for hele virksomheden og for de enkelte dataudsnit, du har defineret.
I søjlediagrammet kan du se, hvordan besvarelserne i din måling fordeler sig fordelt på det overordnede arbejdsmiljø og de fire faktorer.
Sådan beregnes spredningen: Den samlede score er gennemsnittet af scorerne på de skala-spørgsmål, som tilhører faktoren. Spredningen på fx faktoren fysisk arbejdsmiljø viser, hvordan deltagernes gennemsnitlige score på spørgsmålene til det fysiske arbejdsmiljø fordeler sig.
I eksemplet nedenfor har 2 deltagere en gennemsnitlig score på 9 i faktoren fysisk arbejdsmiljø. 6 deltagere har en score på 8, osv. Spredningen giver et billede af, om oplevelsen af det fysiske arbejdsmiljø er ens på tværs af virksomheden eller teamet, eller om der er store forskelle.
Hvis du har valgt at tilføje egne spørgsmål ud over APV-målingens spørgsmål, kan du her få et overblik over besvarelserne.
Find Egne spørgsmål i menuen i venstre side af din rapport.
Fritekst-besvarelser: Hvis deltagerne har besvaret et spørgsmål med fritekst, kan du scrolle ned og se alle de svar, der er blevet afgivet. Du har mulighed for at søge i svarene, og du kan også markere de svar med en stjerne, som du ønsker hurtigt at kunne vende tilbage til.
0-10 Skala: Hvis deltagerne har besvaret et spørgsmål ved at angive en værdi mellem 0 og 10, kan du i et stående søjlediagram se, hvordan svarene er fordelt. I eksemplet nedenfor har 3 deltagere svaret 4, 2 deltagere har svaret 6 osv. Du kan også se deltagernes gennemsnitlige score på spørgsmålet. I eksemplet er den gennemsnitlige score 71 ud af 100.
Multiple Choice: Hvis deltagerne har besvaret et spørgsmål ved at vælge mellem nogle forud definerede svarmuligheder, kan du se i et liggende søjlediagram se, hvordan svarene er fordelt. I eksemplet nedenfor har 6 deltagere svaret valgt svarmuligheden "ja", og 4 har valgt svarmuligheden "nej".
Se besvarelser på egne spørgsmål i tidligere målinger
Hvis du har lavet en tidligere APV-måling i samme serie, kan du hurtigt se svarene på de spørgsmål, der var knyttet til tidligere målinger. Klik på pilen i øverste, venstre hjørne, og vælg den måling, du vil kigge ind i.
Hvis du har valgt, at deltagerne kan skrive kommentarer i målingen, kan du gå på opdagelse i kommentarerne og gå ind i dialog med medarbejderne omkring dem.
Kommentarer kan give andre type indsigter end dem, der kommer til udtryk i form af scorerne. De sætter ord på nogle andre ting, end tal kan vise.
Kommentarerne er anonyme: Vær opmærksom på, at medarbejdernes kommentarer er anonyme. Man kan altså ikke se, hvem der skrevet hvilke kommentarer. Det kan hverken administrator eller ledere. I den videre dialog kan det være gavnligt - især inden for den fysiske APV- at opfordre medarbejderen til at give sig til kende med navn.
Filtrér kommentarer efter faktor
Hvis du ønsker at se alle de kommentarer, der knytter sig til en bestemt faktor, klikker du på den ønskede faktor i venstremenuen.
Filtrer efter status
Hvis du ønsker at sortere kommentarerne efter status - om de er ubesvarede eller indgår i en dialog - kan du gøre det ved at klikke på den status, du ønsker.
Markér favoritterne
Du kan markere de kommentarer, du særligt skal huske eller arbejde videre med. Klik på stjernen, og kommentaren er markeret. Ved siden af søgefunktionen kan du swipe en stjerne til siden for kun at se dine markerede kommentarer.
Sorter på udsnit
Hvis du laver laver udsnit af virksomhedsrapporten - fx på afdelinger - vil de kommentarer, der er afgivet inden for udsnittet, naturligvis blive vist i udsnitsrapporten. Hvis du deler udsnitsrapporter med fx en række mellemledere, vil de kunne se kommentarerne for deres respektive afdelinger. Men det kræver selvfølgelig, at du har slået denne funktion til i opsætningen af målingen.
Læs mere om at lave udsnit af APV-rapporten.
Handlingscenter
Opret handlinger og hold overblikket via GAIS´ Handlingscenter. For at benytte handlingscentret skal du først aktivere Handlinger på din virksomhedsprofil under indstillinger:
Under punktet Indstillinger for Handlinger får du nu flere valgmuligheder. Du kan vælge, at alle i organisationen skal kunne benytte handlinger, du kan vælge, at alle ledere skal kunne benytte handlinger, eller du kan vælge, at det kun er virksomhedsadministratorer, der kan benytte handlinger.
Når du har valgt hvem, der skal have adgang til benytte handlinger, så kan du vælge, hvilke rettigheder disse personer skal have. Se mulighederne herunder:
Når handlinger er slået til, har du nu muligheden for at oprette og dele handlinger. Det er muligt at oprette og dele handlinger direkte i din virksomhedsrapporten samt i selve handlingscentret, som du finder øverst på din GAIS-profil.
Opret og del handlinger
Muligheden for at oprette handlinger direkte i din virksomhedsrapport finder du fx. under punktet Faktorer øverst til højre.
Ved at vælge knappen Handlinger får du nu mulighed for at oprette en handling.
Under punktet Detaljer kan du navngive og beskrive din handling, tildele denne til hele organisationen eller en bestemt enhed samt notere hvilken faktor og måling handlingen vedrører. Det er samtidig muligt at give handlingen en deadline.
Under punktet Opgaver kan du oprette del-opgaver til din handling.
Under punktet Deling kan du dele dine handlinger med andre i organisationen.
Du kan vælge at dele med alle i organisationen eller et bestemt udsnit i organisationen. Du kan ligeledes styre, om de personer, du deler dine handlinger med, skal kunne se, redigere og dele disse handlinger.
Overblik over alle handlinger
Under punktet Handlinger i den øverste bjælke finder du overblikket over alle dine oprettede handlinger. Overblikket viser alle dine handlinger på tværs af målinger og målingstyper. Du kan også her oprette nye handlinger samt redigere og dele eksisterende handlinger.
Via søgefunktionerne i menuen i venstre side kan du sortere og hente handlinger frem efter behov. Vælg fx. status, målinger eller målingstyper for at søge konkrete handlinger frem.
I overblikket vises nu kun fx. de handlinger, der er oprettet i APV-målinger.
Eksport af handlinger
Via knappen Eksporter har du mulighed for at eksportere alle eller udvalgte handlinger til PowerPoint eller PDF.
Via knappen Eksporter har du mulighed for at eksportere alle eller udvalgte handlinger til PowerPoint eller PDF.
Hjælp til forbedring
I menuen i venstre side kan du tilgå et ressourcebibliotek.
Til de fleste APV-spørgsmål er tilknyttet anbefalinger. En anbefaling består af en række opmærksomhedspunkter knyttet til det pågældende emne samt konkrete råd til, hvad I kan gøre ved eventuelle problemer. Alt er basseret på Arbejdstilsynets anbefalinger.
Det er muligt at gemme en anbefaling som favorit og at dele den med andre på forskellig vis.
Sortér efter faktor
Du kan sortere anbefalingerne efter faktorer.
Handlingsplaner
Til hver faktor kan du downloade en skrivebar handlingsplan i PDF. Brug den til at holde styr på igangsatte initiativer. Print den og brug den som dokumentation.
Download din rapport
I download-centret nederst i venstre spalte finder du downloadcenteret.
Her kan du downloade:
- Rapporten som PowerPoint-fil, der kan redigeres
- Rapporten som PDF-fil
- Alle udsnit ned - én ad gangen
- Alle fritekstkommentarer som en CSV-fil
Var denne artikel nyttig?
Fantastisk!
Tak for din feedback
Beklager, at vi ikke var nyttige
Tak for din feedback
Feedback sendt
Vi sætter pris på din indsats og vil forsøge at rette artiklen