Det er vigtigt, at I har et fælles afsæt for at gå i gang med trivselsarbejdet. Få hjælp til at stille jer selv de rigtige spørgsmål.



Hvorfor sætter vi en trivselsmåling i gang?

Det er afgørende at være bevidste og enige om, hvilke formål I har med at igangsætte trivselsmålinger. Det er også vigtigt at kommunikere disse formål til ledere og medarbejdere. Det er mere trygt for medarbejdere og ledere at gå konstruktivt til en måling og et trivselsfokus, hvis man kender til de formål, der ligger bag. 

Læs mere om at skabe tryghed i organisationen.


 

 

-----------------------------------------------------------------

Inspiration: Forskellige typer af formål med trivselsmålinger

Mange studier viser, at trivsel, motivation og præstation/performance er uløseligt forbundet -  og at trivselsfokus skaber kæmpe værdi for både medarbejder og virksomhed.


Formål for HR/organisationen:

  • At kortlægge organisationens styrker og svagheder i relation til trivsel og dermed kunne målrette ledelsesindsatsen i stedet for at skyde med spredehagl.
  • At få forståelse af virksomhedskulturen baseret på data - og ikke på formodninger. 
  • At hjælpe HR med at holde kontinuerligt fokus på trivsel. 
  • At øge performance og produktivitet som følge af øget trivsel.  Læs blogindlæg
  • At tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Læs blogindlæg.
  • At reducere sygefravær forårsaget af dårligt arbejdsmiljø. Læs blogindlæg 
  • At styrke medarbejdernes indre motivation og innovationskraft gennem trivsel.
  • At få mulighed for at følge op og sætte handling på det, der er vigtigt for medarbejderne.
  • At træne medarbejderne i refleksion og medejerskab for kulturen.

Formål for mellemledere:

  • At styrke ledernes indsigt i, hvad der aktuelt rører sig i deres enheder. Lederne får feedback på trivslen, når det er relevant/aktuelt
  • At få et ledelsesværktøj i hverdagen, der understøtter lederne i at lytte, kende deres medarbejdere og målrette deres ledelsesindsatser 

Formål for medarbejdere:

  • At hver enkelt medarbejder får en stemme, kan tage ansvar og bliver inspireret til handling. 

-----------------------------------------------------------------

 

Hvem har ansvaret for trivsel?

Trivsel i en organisation er et fælles ansvar. Det giver ikke mening at udpege en eller to funktioner og sige: “Trivsel. Det er jeres projekt!” Hvis trivselsfokus skal være en del af kulturen, må alle byde ind. Der er selvfølgelig nogle nøgleaktører, der har et særligt ansvar - herunder HR og ledelsen. I procesguiden Kend roller og ansvar i trivselsarbejdet arbejder vi mere med identifikation og inddragelse af de forskellige aktører i trivselsarbejdet.

 


Hvad er vores udgangspunkt for at arbejde med trivsel?

Der er stor forskel på organisationers udgangspunkt, når det handler om at arbejde med trivsel. Nogle har tidligere haft trivsel på dagsordenen og har et veludviklet sprog for, hvad trivsel betyder, og hvordan medarbejderne taler om emnet. For andre organisationer er trivsel et helt nyt område at beskæftige sig med. Reflektér gerne over jeres fælles udgangspunkt og design en proces, der tager højde for dette. Få hjælp i guiden: Læg den gode plan for processen .


 

 

Hvad kræver det af os at sætte trivselsarbejde i gang?

Ligesom det er vigtigt at vide, hvorfor man iværksætter trivselsinitiativer, og hvad der er organisationens udgangspunkt, så er det vigtigt at være realistiske om, hvad det kræver af jer som organisation. At igangsætte et fokus, der så ikke bliver fulgt op eller efterfølgende bliver nedprioriteret, kan faktisk gøre mere skade end gavn. Så gør jer det klart, hvad det kræver af tid, fokus og kompetencer - også på den længere bane. Opfølgning er lige med udbytte.