Q&A - find oftest stillet spørgsmål her

Velkommen til vores Q&A side. I GAIS møder vi ofte de samme typer spørgsmål, så her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om vores løsninger. Hvis du har behov for uddybende svar, så er du meget velkommen til at besøge vores vidensbase eller skrive til vores support.


Sådan får du hjælp

Bruger du GAIS-platformen og har spørgsmål eller brug for hjælp? så er du velkommen til at oprette en supportsag lige her eller kontakte support@gais.dk 


Oprettelse og opsætning 
Sådan opretter du en virksomhedsprofil

Opret virksomhedsprofil på GAIS Platformen her.  Du skal benytte en arbejdsmail og IKKE en privat mail - f.eks. Gmail eller Hotmail. OBS: GAIS Platformen app.gais.dk er der, hvorfra I skal køre jeres målinger. Det er både her, I opsætter målinger og modtager og arbejder med rapporter efterfølgende.


Opret en personlig profil til vores supportunivers
I vores supportunivers får du adgang til guides og vejledninger til alt, hvad der har med GAIS-platformen at gøre. Du kan også skrive til Support&Solution, hvis du ikke finder svar på dine spørgsmål. Hvis I er flere i organisationen, der arbejder med GAIS, skal I oprette hver jeres profil. 


OBS: 

support.gais.dk og app.gais.dk er to forskellige sider, og dermed også to forskellige profiler, du skal oprette. Det er op til dig, om du vælger at bruge den samme kode eller forskellige koder til siderne. 


Forstå Organisation og datafil 
Hvad er en GAIS Organisation

Organisationen i GAIS opbygges ud fra jeres datafil, som indeholder deltageroplysninger og danner grundlaget for rapporter, filtrering og udsnit. Det er vigtigt, at datafilen er korrekt og velstruktureret, da platformen analyserer præcis de oplysninger, der indlæses – fejl eller uoverensstemmelser vil derfor kunne ses direkte i rapporten. For at få et retvisende og brugbart grundlag for arbejdet med trivsel, bør I nøje overveje, hvem der skal indgå i datafilen. Målingen bør afspejle trivsel blandt de medarbejdere, der er en aktiv del af arbejdspladsen nu og fremover. Se, hvordan du laver den gode datafil her og hvordan organisationen fungerer lige her



Overvej hvem der skal med i målingen

For at få et brugbart og retvisende grundlag for handling er det vigtigt at overveje, hvem I inviterer med i målingen – altså hvem der skal indgå i datafilen. Målingen bør afspejle trivsel blandt de medarbejdere, der er en aktiv del af arbejdspladsen nu og fremover.


Hvordan opretter jeg en måling?

Når du skal oprette en måling på GAIS-platformen, vælger du "Opret ny måling" og får herefter en række forskellige muligheder. Du kan bl.a. vælge mellem den fulde GAIS-måling, Quick GAIS-måling, APV-måling og Faktormålinger.
Se hele guiden her:
 Guide til opsætning af en GAIS-måling


Kan jeg oprette en måling med egne spørgsmål?
I alle GAIS' målingstyper er det muligt at tilføje dine egne formulerede spørgsmål. Når du opretter en måling, skal du gå under Spørgsmål gå til Ekstra Spørgsmål og Tilføj Spørgsmål. 

Læs meget mere her: Formulér og oversæt egne spørgsmål + betingede spørgsmål



Ændringer i igangværende målinger


Kan jeg ændre en måling, tilføje deltagere, forlænge svarfristen eller åbne den igen?
Ja, gå til målingens redigeringstilstand, hvor du kan:

  • Tilføje deltagere (Tilføj nye medarbejdere i en igangværende måling)
  • Forlænge svarfristen

Redigere spørgsmål eller sprog (Problemer med sprog i målinger og invitationer) 


OBS: De rettelser, som er blevet lavet i datafilen, er nu også tilgængelige i den igangværende måling. Du skal blot huske at sende invitationen til de nye deltagere.


Se meget mere her: Redigér og opdatér din Organisation og datafil


Sprogindstillinger


Kan GAIS bruges på andre sprog end dansk?

Ja - Målinger kan besvares på flere sprog, og rapporter kan vises i forskellige medarbejdersprog. Skift sprog i bunden af siden, ændringen sker med det samme.

Læs hvor her: 7. Udsend måling på forskellige sprog


Invitationer og udsendelser


Kan man gensende invitationer til målingen?

Ja - du kan gensende invitationer til deltagerne, hvis de f.eks. har fået slettet mailen med invitationen.

Læs hvordan her: Gensend invitationer til målingen

Hvordan håndterer jeg medarbejdere uden mailadresse?

Udgangspunktet for GAIS-målinger er, at deltagere inviteres via mails, idet det er den klart mest effektive måde at distribuere invitationer til medarbejdere. I nogle tilfælde har medarbejdere ikke arbejdsmails de kan bruge. 

Læs hvad man skal gøre i sådan tilfælde her: Medarbejder har ikke mailadresse


Rettelser i besvarelser


Kan jeg rette en besvarelse, hvis jeg har svaret forkert?
Når en deltager har modtaget en invitation til en måling og har gennemført målingen ved at besvare alle spørgsmål og afslutningsvis klikke "Indsend svar", er målingen gemt og låst. Det betyder, at medarbejderen ikke kan tilgå målingen igen og ændre sin besvarelse. For kunder med GAIS Pro, Premium eller Enterprise, kan en besvarelse slettes, hvis både medarbejderen og virksomheden anmoder om det. 

Læs mere her: Rettelser/sletning af afgivne besvarelser



Download eller del rapport 




Del eller download udsnit




Kan jeg downlade udsnit af rapporten?

Ja det kan man. Du kan downloade et udsnit af rapporten, så du kun henter de data, der er relevante for et bestemt område – for eksempel en afdeling eller et team. Du kan også vælge at downloade din rapport i forskellige filformater.

Læs hvordan her: Download hele rapporten eller udsnit

Kan man benchmarke forskellige udsnit?

Når du downloader et udsnit, har du mulighed for at benchmarke udsnit op mod et andet udsnit. Det betyder, at du kan sammenligne resultaterne.

Læs hvordan her: Muligheden for at benchmark udsnit

Hvordan deler jeg rapporten eller udsnit?

Du kan dele et eller flere udsnit af rapporten med en eller flere personer. Det kan for eksempel være afdelingsledere i din organisation. Når du deler et udsnit, har de personer, du deler udsnittet med, adgang til bruge GAIS digitale funktioner inden for det givne udsnit.

Læs hvordan her: Sådan deler du et udsnit


Invitationer og udsendelser


Kan man gensende invitationer til målingen?

Ja - du kan gensende invitationer til deltagerne, hvis de f.eks. har fået slettet mailen med invitationen.

Læs hvordan her: Gensend invitationer til målingen


Hvordan håndterer jeg medarbejdere uden mailadresse?

Udgangspunktet for GAIS-målinger er, at deltagere inviteres via mails, idet det er den klart mest effektive måde at distribuere invitationer til medarbejdere. I nogle tilfælde har medarbejdere ikke arbejdsmails de kan bruge. 

Læs hvad man skal gøre i sådan tilfælde her: Medarbejder har ikke mailadresse


Rettelser i besvarelser


Kan jeg rette en besvarelse, hvis jeg har svaret forkert?
Når en deltager har modtaget en invitation til en måling og har gennemført målingen ved at besvare alle spørgsmål og afslutningsvis klikke "Indsend svar", er målingen gemt og låst. Det betyder, at medarbejderen ikke kan tilgå målingen igen og ændre sin besvarelse. For kunder med GAIS Pro, Premium eller Enterprise, kan en besvarelse slettes, hvis både medarbejderen og virksomheden anmoder om det. 

Læs mere her: Rettelser/sletning af afgivne besvarelser


Login og adgang


Hvordan får jeg adgang til min GAIS - rapport?

Læs hvordan her: Sådan får du adgang til din GAIS rapport


Har man adgang til tidligere rapporter? 

Ja, man kan se sine tidligere rapporter og lave sammenligne dem.

Læs mere her: Lav den næste måling & Følg tidsudviklingen i dine målinger


Abonnement og administration


Hvordan håndteres medarbejderdata efter opsigelse?

Hvis en deltager fjernes fra datafilen/organisationen, slettes vedkommendes personlige GAIS-profil ikke automatisk. Profilen eksisterer fortsat og kan stadig tilgås af deltageren, medmindre medarbejderen selv beder om at få profilen slettet. Hvis det sker, anonymiseres alle besvarelser, men det påvirker ikke målingens samlede resultater.

Læs mere her: Sletning af deltagere

Hvordan fjerner jeg duplikerede profiler?

Læs om dette her: Redigér og opdatér din Organisation og datafil

Hvordan overfører jeg rettigheder til en ny medarbejder?

Hvis en administrators rettigheder skal ændres, trykker du på blyanten ud for den pågældende administrator, og så kan du ændre i rettighederne. Her kan du også slette en administrator.

Læs hvordan her: Overførsel af rettigheder

Hvordan opretter jeg handlingscenteret?

Med Handlingscentret kan I oprette handlinger, tildele ansvar, dele handlinger, sætte deadline, definere vigtighed mm - kort sagt holde overblik over jeres handlingsplaner.

Læs hvordan her: Oprettelse af handlingscenteret


GAIS konsulent


Kan jeg blive certificeret i GAIS?

Som certificeret GAIS-konsulent bliver du i stand til at bruge GAIS-platformen som en del af din professionelle værktøjskasse. Med afsæt i GAIS-målinger kan du udbyde fx trivselsog udviklingsforløb hos dine kunder. 

Læs mere her: Certificering og uddannelse i GAIS-platformen


Hvordan opretter jeg en måling for en virksomhed?
For at oprette en måling skal du først have en virksomhed oprettet i systemet. Når virksomheden er oprettet, kan du vælge 'Opret måling' og følge guiden.

Læs hvordan her: Opret måling på vegne af en kunde/virksomhed


Tip: Du kan altid søge direkte i vores hjælpecenter efter det specifikke problem. Vi anbefaler, at du starter der, da artiklerne er opdateret med de nyeste løsninger.

Har du flere spørgsmål? så tøv endelig ikke med at skrive til support@gais.dk 




Var denne artikel nyttig?

Fantastisk!

Tak for din feedback

Beklager, at vi ikke var nyttige

Tak for din feedback

Fortæl os, hvordan vi kan forbedre denne artikel!

Vælg mindst én af grundene
Captcha-bekræftelse er påkrævet.

Feedback sendt

Vi sætter pris på din indsats og vil forsøge at rette artiklen