Q&A - find oftest stillede spørgsmål her

Velkommen til vores Q&A side. I GAIS møder vi ofte de samme typer spørgsmål, så her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om vores løsninger. Hvis du har behov for uddybende svar, så er du meget velkommen til at besøge vores vidensbase eller skrive til vores support.



Sådan får du hjælp

Bruger du GAIS-platformen og har spørgsmål eller brug for hjælp? så er du velkommen til at oprette en supportsag 

eller kontakte support@gais.dk



Oprettelse og opsætning

Q:  Sådan opretter du en virksomhedsprofil

Opret virksomhedsprofil på GAIS Platformen her. Du skal benytte en arbejdsmail og IKKE en privat mail - f.eks. Gmail eller Hotmail.

OBS: GAIS Platformen app.gais.dk er der, hvorfra I skal køre jeres målinger. Det er både her, I opsætter målinger og modtager og arbejder med rapporter efterfølgende.


Q:  Opret en personlig profil til vores supportunivers
I vores supportunivers får du adgang til guides og vejledninger til alt, hvad der har med GAIS-platformen at gøre. Du kan også skrive til Support&Solution, hvis du ikke finder svar på dine spørgsmål. Hvis I er flere i organisationen, der arbejder med GAIS, skal I oprette hver jeres profil.


OBS: support.gais.dk og app.gais.dk er to forskellige sider, og dermed også to forskellige profiler, du skal oprette. Det er op til dig, om du vælger at bruge den samme kode eller forskellige koder til siderne. 



Forstå Organisation og datafil

Q:  Hvad er en GAIS Organisation
Organisationen i GAIS opbygges ud fra jeres datafil, som indeholder deltageroplysninger og danner grundlaget for rapporter, filtrering og udsnit. Det er vigtigt, at datafilen er korrekt og velstruktureret, da platformen analyserer præcis de oplysninger, der indlæses – fejl eller uoverensstemmelser vil derfor kunne ses direkte i rapporten.

Organisationen er stedet, hvor du samler alle baggrundsdata om deltagerne i dine målinger.

Her defineres f.eks.

  • Hvilke medarbejdere der refererer til hvilke ledere
  • Hvilke afdelinger eller teams de hører til
  • Hvilket sprog de skal modtage målingen på


Q:  Hvem bør indgå i datafilen?

For at få et retvisende og brugbart grundlag for arbejdet med trivsel, bør I overveje, hvem der skal indgå i datafilen. Målingen bør afspejle trivsel blandt de medarbejdere, der er en aktiv del af arbejdspladsen nu og fremover. 

Se, hvordan du laver den gode datafil her og hvordan organisation fungerer lige her


Opsætnings af en GAIS-måling

Q:  Hvordan opretter jeg en måling?
Når du skal oprette en måling på GAIS-platformen, vælger du "Opret ny måling" og får herefter en række forskellige muligheder. Du kan bl.a. vælge mellem den fulde

  • GAIS-måling
  • Quick GAIS-måling
  • APV-måling og Faktormålinger (kræver betalt abonnement)

Se hele guiden her: Guide til opsætning af en GAIS-måling

Q:  Kan jeg tilføje mine egne spørgsmål?
I alle GAIS' målingstyper er det muligt at tilføje dine egne formulerede spørgsmål. Når du opretter en måling, skal du gå til Spørgsmål gå til Ekstra Spørgsmål og her kan du tilføje spørgsmål fra vores spørgsmålskatalog eller dit eget. Her har du mulighed for at tilføje ekstra spørgsmål fra vores katalog eller skriv dine helt egne. Du skal blot huske at oversætte dine egne spørgsmål. 
Læs meget mere her: Formulér og oversæt egne spørgsmål + betingede spørgsmål


Q:  Kan jeg tilføje deltagere til en igangværende måling?

Tilladt under igangværende måling:

  • Invitér nye medarbejdere (husk at udfylde alle felter)
  • Slet fratrådte medarbejdere, hvis de ikke har svaret
  • Ret oplysninger på deltagere, der ikke har svaret

Ikke tilladt:

  • Ændre kolonnenavne
  • Ændre intervaller (fx alder eller anciennitet)

Læs hvordan du gør her: Tilføje nye medarbejdere til en igangværende måling


OBS: De rettelser, som er blevet lavet i datafilen, er nu også tilgængelige i den igangværende måling. Du skal blot huske at sende invitationen til de nye deltagere.


Q:  Hvordan forlænger jeg svarfristen for målingen?
Du kan forlænge svarfristen på en igangværende eller afsluttet måling, hvis du f.eks. mangler at få besvarelser til din måling. Du vælger blot den måling, du gerne vil forlænge svarfristen på, trykker på Rediger, klikker på kalenderen og vælger en ny slutdato. Systemet gemmer automatisk. Du kan læse meget mere om hvordan du gør lige her


OBS: De rettelser, som er blevet lavet i datafilen, er nu også tilgængelige i den igangværende måling. Du skal blot huske at sende invitationen til de nye deltagere.



Sprogindstillinger

Q:  Kan GAIS bruges på andre sprog end dansk?

GAIS tilbyder stor fleksibilitet med hensyn til sprog. Virksomhedsmålingen kan udsendes på en hel række forskellige sprog, og den enkelte bruger kan skifte sprog undervejs i forløbet. For at skifte sprog, så ændre man det i bunden af siden. Ændringen sker med det samme.


Q:  Hvordan tilføjer jeg et andet sprog?

Når man skal tilføje et andet sprog til din organisation, så tilføjer man en kolonne i datafilen, der angiver sprog for hver medarbejder. Målingen sendes automatisk på det valgte sprog. Invitationsmailen følger det sprog, du har slået til ved udsendelsen, men deltagerne kan selv ændre sproget senere.

Læs hvordan her: Udsend måling på forskellige sprog



Invitationer og udsendelser

Q:  Kan man gensende invitationer til målingen?

Ja - du kan gensende invitationer til deltagerne, hvis de f.eks. har fået slettet mailen med invitationen.

Læs hvordan her: Gensend invitationer til målingen


Q:  Hvordan håndterer jeg medarbejdere uden mailadresser

Hvordan håndterer jeg medarbejdere uden mailadresse?

Udgangspunktet for GAIS-målinger er, at deltagere inviteres via mails, idet det er den klart mest effektive måde at distribuere invitationer til medarbejdere. I nogle tilfælde har medarbejdere ikke arbejdsmails de kan bruge. 

Læs hvad man skal gøre i sådan tilfælde her: Medarbejder har ikke mailadresse



Rettelser i besvarelser

Q:  Kan jeg rette en besvarelse, hvis jeg har svaret forkert?
Når en deltager har modtaget en invitation til en måling og har gennemført målingen ved at besvare alle spørgsmål og afslutningsvis klikke "Indsend svar", er målingen gemt og låst. Det betyder, at medarbejderen ikke kan tilgå målingen igen og ændre sin besvarelse. For kunder med GAIS Pro, Premium eller Enterprise, kan en besvarelse slettes, hvis både medarbejderen og virksomheden anmoder om det. 

Skriv blot til support@gais.dk



Download eller del rapport 

Q:  Hvordan downloader jeg min rapport? 
Du kan vælge at downloade din rapport i forskellige filformater. Den downloadede rapport kan du gemme på din computer eller dele den som vedhæftet fil. Du kan downloade rapporten i disse formater

  • Power Point
  • PDF 
  • Alle udsnit - ét ad gangen 
  • Alle kommentarer


Q:  Hvordan deler jeg rapporten?
Du kan dele rapporten eller udsnit af rapporten på to måder

  1. Del rapporten eller udsnit af rapporten digitalt
  2. Del rapporten eller udsnit af rapporten som en downloadet fil

Når du har lavet en måling, så har du mulighed for at dele hele rapporten eller et udsnit af rapporten med f.eks. en leder eller en kollega. Man trykker på Rediger i den ønskede rapport. Herfra kan man tilgå delingsmulighederne, hvorefter det er muligt at trykke på Del i højre hjørne. Indtast mailadressen på den person, du vil dele med, og tryk på Del

Læs meget mere i vores guide: Del eller download din GAIS-rapport



Del eller download udsnit

Q:  Sådan deler du et udsnit

Du kan også dele et eller flere udsnit af rapporten med en eller flere personer. Det kan for eksempel være afdelingsledere i din organisation. Når du deler et udsnit, har de personer, du deler udsnittet med, adgang til bruge GAIS digitale funktioner inden for det givne udsnit. 

Se hvordan du gør her: Download hele rapporten eller udsnit


Q:  Hvordan deler jeg et udsnit?

Du kan dele et eller flere udsnit af rapporten med en eller flere personer. Det kan for eksempel være afdelingsledere i din organisation. Når du deler et udsnit, har de personer, du deler udsnittet med, adgang til bruge GAIS digitale funktioner inden for det givne udsnit. 

Læs hvordan her: Sådan deler du et udsnit



Invitationer og udsendelser

Q:  Kan man gensende invitationer til målingen?

Ja - du kan gensende invitationer til deltagerne, hvis de f.eks. har fået slettet mailen med invitationen.

Læs hvordan her: Gensend invitationer til målingen 

Q:  Hvordan håndterer jeg medarbejdere uden mailadresse?

Udgangspunktet for GAIS-målinger er, at deltagere inviteres via mails, idet det er den klart mest effektive måde at distribuere invitationer til medarbejdere. I nogle tilfælde har medarbejdere ikke arbejdsmails de kan bruge. 

Læs hvad man skal gøre i sådan tilfælde her: Medarbejder har ikke mailadresse



GAIS benchmark

Q:  Hvad betyder benchmark?

Benchmark betyder i bund og grund sammenligningsgrundlag.

GAIS giver mulighed for forskellige typer af benchmark i forbindelse med trivselsmålinger:

  1. God Arbejdslyst Indeks
  2. Egen virksomhedsrapport
  3. GAIS Live Branche


OBS: GAIS Live Branche benchmark er forbeholdt betalende abonnenter. 

Kontakt os for at høre mere om vores abonnementer lige her


Q:  Kan man benchmarke forskellige udsnit?

Når du downloader et udsnit, har du mulighed for at benchmarke udsnit op mod et andet udsnit. Det betyder, at du kan sammenligne resultaterne.

Læs hvordan her: Muligheden for at benchmark udsnit



Login og adgang

Q:  Hvordan får jeg adgang til min GAIS - rapport?

Læs hvordan her: Sådan får du adgang til din GAIS rapport



Administration i GAIS

Q:  Hvordan håndteres medarbejderdata efter opsigelse?

Hvis en deltager fjernes fra datafilen/organisationen, slettes vedkommendes personlige GAIS-profil ikke automatisk. Profilen eksisterer fortsat og kan stadig tilgås af deltageren, medmindre medarbejderen selv beder om at få profilen slettet. Hvis det sker, anonymiseres alle besvarelser, men det påvirker ikke målingens samlede resultater.

Læs mere her: Sletning af deltagere

Q:  Hvordan overfører jeg rettigheder til en ny medarbejder?

Hvis en administrators rettigheder skal ændres, trykker du på blyanten ud for den pågældende administrator, og så kan du ændre i rettighederne. Her kan du også slette en administrator.

Læs hvordan her: Overførsel af rettigheder


Q:  Kan jeg rette en besvarelse, hvis jeg har svaret forkert?
Når en deltager har modtaget en invitation til en måling og har gennemført målingen ved at besvare alle spørgsmål og afslutningsvis klikke "Indsend svar", er målingen gemt og låst. Det betyder, at medarbejderen ikke kan tilgå målingen igen og ændre sin besvarelse. For kunder med GAIS Pro, Premium eller Enterprise, kan en besvarelse slettes, hvis både medarbejderen og virksomheden anmoder om det. 

Læs mere her: Rettelser/sletning af afgivne besvarelser



Handlingscenteret

Q:  Hvad betyder handlingscenteret? 

Brug Handlingscenteret til at holde styr på de handlinger, der sættes i gang på tværs af målinger. Handlinger kan oprettes ifm. APV-målinger men også alle andre typer GAIS-målinger. Med Handlingscentret kan I oprette handlinger, tildele ansvar, dele handlinger, sætte deadline, definere vigtighed mm - kort sagt holde overblik over jeres handlingsplaner. Handlinger kan eksporteres og printes ud og bruges som dokumentation overfor fx Arbejdstilsynet.

Læs meget mere her: GAIS Handlingscenter

Q:  Hvordan opretter jeg handlingscenteret?

For at benytte handlingscentret skal du først aktivere "Handlinger" på din virksomhedsprofil. Med Handlingscentret kan I oprette handlinger, tildele ansvar, dele handlinger, sætte deadline, definere vigtighed mm - kort sagt holde overblik over jeres handlingsplaner. 

Læs hvordan her:Oprettelse af handlingscenteret


Q:  Hvordan opretter jeg en handling? 

Du kan oprette handlinger direkte fra Handlingscenteret eller fra rapporten.

A: Opret handlinger via Handlingscentret
B: Opret handlinger direkte i din virksomhedsrapport (det kan du gøre under punktet Heatmap)


Hvis du opretter handling under handlingcenteret, så skal du trykke på handlingscenteret øverst i bjælken. Herefter skal du trykke på Opret din første handling. 


Sådan gør du:

  • Detaljer: Navngiv handlingen, vælg vigtighed, enhed, ansvarlig, måling/faktor, deadline og status.
  • Opgaver: Tilføj evt. delopgaver.
  • Deling: Del med personer, teams eller hele organisationen, og vælg rettigheder (visning/rediger/del).
  • Notifikationer: Ansvarlige får mails ved tildeling, før deadline og ved fuldførelse.
  • Overblik: Se, redigér og filtrér alle handlinger under Handlinger.
  • Eksport: Eksportér til PowerPoint via Eksporter.

Læs hele guiden her: Opret og del handlinger



GAIS konsulent

Q:  Kan jeg blive certificeret i GAIS?

Som certificeret GAIS-konsulent bliver du i stand til at bruge GAIS-platformen som en del af din professionelle værktøjskasse. Med afsæt i GAIS-målinger kan du udbyde fx trivselsog udviklingsforløb hos dine kunder. 

Læs mere her: Certificering og uddannelse i GAIS-platformen


Q:  Hvordan opretter jeg en måling for en virksomhed?

For at oprette en måling skal du først have en virksomhed oprettet i systemet. Når virksomheden er oprettet, kan du vælge 'Opret måling' og følge guiden.

Læs hvordan her: Opret måling på vegne af en kunde/virksomhed 


Tip: Du kan altid søge direkte i vores hjælpecenter efter det specifikke problem. Vi anbefaler, at du starter der, da artiklerne er opdateret med de nyeste løsninger.


Har du flere spørgsmål? så tøv endelig ikke med at skrive til support@gais.dk 




Var denne artikel nyttig?

Fantastisk!

Tak for din feedback

Beklager, at vi ikke var nyttige

Tak for din feedback

Fortæl os, hvordan vi kan forbedre denne artikel!

Vælg mindst én af grundene
Captcha-bekræftelse er påkrævet.

Feedback sendt

Vi sætter pris på din indsats og vil forsøge at rette artiklen