5. Anbefaling: Hvem skal inkluderes i målingen?

For at få et brugbart og retvisende grundlag for handling er det vigtigt at overveje, hvem I inviterer med i jeres trivselsmåling. Målingen bør afspejle den oplevede trivsel blandt de medarbejdere, der aktuelt er en aktiv del af arbejdspladsen nu, da det er et øjebliksbillede.


Anbefaling: Overvej, om disse grupper skal inviteres til målingen:


1. Medarbejdere på længerevarende sygefravær. 

De har typisk ikke den aktuelle indsigt i samarbejde, kultur og ledelse og kan derfor skævvride det samlede billede. Omvendt kan det være relevant, hvis fraværet hænger sammen med trivsel og/eller arbejdsmiljøet. Overvej derfor, hvad der giver mest mening i jeres situation.


2. Midlertidige vikarer eller meget kortvarigt ansatte

På en arbejdsplads, kan man have forskellige former for vikarer eller kortvarige ansættelser – fx studentermedhjælpere eller praktikanter. Hvis I har et fast rul af praktikanter og/eller studentermedhjælpere, kan det give mening at tage dem med i målingen. Nogle når at blive en del af kulturen og kan bidrage med værdifulde perspektiver – fx fordi de for nylig har været igennem onboarding. Andre har så kortvarig kontakt, at deres input måske ikke bliver brugbart i det samlede billede.
Det afgørende er, om det giver mening at inkludere dem, fordi de er en del af fællesskabet på arbejdspladsen, hvor det giver værdifuld indsigt, at de føler sig set og hørt.


3. Nyansatte, der endnu ikke kender arbejdspladsen

Medarbejdere, som kun har været ansat i en meget kort periode (fx under 1-2 måneder), har ofte ikke haft mulighed for at danne sig et dækkende indtryk af kulturen, samarbejdet og ledelsen. Derfor kan det give mening enten at italesætte overfor nye medarbejdere, at de ikke bliver inkluderet i målingen, fordi de har været tilknyttet i kort tid - eller at tage dem med og blot være opmærksomme på, at deres besvarelse kan være mindre retvisende. Hvor hurtigt en nyansat får tilstrækkelig erfaring kan dog variere meget afhængigt af branche, arbejdsopgaver og arbejdsstedets kompleksitet, så overvej, hvad der giver mest mening hos jer.


4. Medarbejdere, der er opsagte eller selv har sagt op

Disse medarbejdere er stadig tilknyttet virksomheden, og derfor kan det give god mening at de deltager i målingen.
De kan have oplevelser eller følelser, som udgør vigtig viden, men vær opmærksom på, at deres svar afspejler et øjebliksbillede og nødvendigvis den fremtidige trivsel i teamet eller virksomheden. Overvej derfor, hvad der vil give det mest retvisende billede og bedst understøtte formålet med målingen.


5. CEO og topledelse

Topledere har ofte et andet perspektiv og en anden rolle end resten af organisationen, og deres deltagelse kan påvirke resultatet. I nogle tilfælde kan det dog være relevant, at de indgår i en særskilt proces eller en anden type måling.


Hvorfor er dette vigtigt?

Formålet med en trivselsmåling er at få et klart billede af trivsel blandt de medarbejdere, der er en del af arbejdsfællesskabet. Det giver jer det bedste grundlag for at træffe gode beslutninger og iværksætte de rigtige indsatser. Samtidig kan der være situationer, hvor andre perspektiver giver værdifuld viden – det handler om at finde balancen.


Er du I tvivl?

Hver arbejdsplads er forskellig, og der findes ikke ét rigtigt svar. Hvis I står i en særlig situation og er usikre på, hvordan I får det mest retvisende billede af jeres trivsel, er I altid velkomne til at kontakte vores support.





Var denne artikel nyttig?

Fantastisk!

Tak for din feedback

Beklager, at vi ikke var nyttige

Tak for din feedback

Fortæl os, hvordan vi kan forbedre denne artikel!

Vælg mindst én af grundene
Captcha-bekræftelse er påkrævet.

Feedback sendt

Vi sætter pris på din indsats og vil forsøge at rette artiklen