Hvilke indsatser skal man sætte i værk på tværs af organisationen, hvis det halter med arbejdslysten? Denne guide hjælper jer til at stille de rigtige spørgsmål.
Er det overhovedet relevant at igangsætte trivselsindsatser på tværs af virksomheden? Er det ikke altid i de enkelte enheder, at indsatserne og ændringerne sker? Jo, de lokale indsatser ér særdeles vigtige. Men samtidig kan der være nogle tværgående mønstre, I kun får øje på ved at analysere den overordnede GAIS-rapport - og som I bedst løfter gennem en tværgående eller overordnet indsats.
Vælg fokus
Det gælder om at finde et fokus for de tværgående indsatser. Fokuskortet fra GAIS-rapporten kan være en god hjælp til det.
Fokuskortet viser, hvordan deltagerne i GAIS-målingen vurderer vigtigheden af de forskellige faktorer sat i relation til, hvordan de scorer de enkelte faktorer. De faktorer, der er vigtige for deltagerne, men hvor det samtidig ikke går så godt (lave scorer) indeholder et stort potentiale at arbejde med, fordi de kan løfte væsentligt på arbejdslysten.
Fokuskortet giver altså en klar indikation af, hvor det vil have den største effekt at sætte ind - målt på medarbejdernes arbejdslyst. Da Fokuskortet er udtryk for en gennemsnitsbetragtning hos deltagerne, vil det selvfølgelig ikke ramme alle medarbejderes behov.
Stil jer selv spørgsmål som:
- Er der faktorer, der ligger i OBS-området? Gør det sig gældende for en stor del af virksomheden?
- Er der noget i Fokuskortet, der har ændret sig siden sidste måling, og som kalder på vores opmærksomhed?
Vær nysgerrig og skab fælles forståelse
Vær nysgerrig på, hvad fx en lav score på en faktor er udtryk for - og hvad der skal til for at løfte den. Det er sjældent, at HR og ledelsen kan sidde på kontoret og danne sig det fulde billede. Gå i dialog med ledere, samarbejdsudvalg og medarbejdere om både årsager og mulige indsatser. Forstå deres mellemregninger og forsøg at få et fælles sprog for de organisatoriske udfordringer.
HR-funktionens rolle er på den måde at facilitere, at I som organisation får identificeret de rigtige udfordringer og fundet de rigtige greb til at håndtere dem.
Der skal selvfølgelig også være en vurdering af, hvilke faktorer I ud fra et organisatorisk perspektiv ønsker at arbejde målrettet med. Der skal gerne være sammenhæng mellem den strategiske retning, virksomhedens værdier og de indsatsområder, I definerer.
Prøv indsatser af i lille skala
Afprøv nogle organisatoriske indsatser i lille skala først. Det kan være at afprøve en ny type resultatmål eller give mere udbredt mulighed for hjemme- eller deltidsarbejde. Se, hvad der sker, juster eventuelt forsøget og udvid til en lidt større skala.
Vær tålmodige
Husk at være tålmodige. Det er ikke sikkert, at I allerede ved næste GAIS-måling kan se en effekt af jeres indsatser. Det kan godt være, at I først ser effekterne på lidt længere sigt.
Sådan bruger Novicell GAIS
Se, hvordan Novicell har sat initiativer i gang på organisatorisk niveau på baggrund af en GAIS-måling.
Var denne artikel nyttig?
Fantastisk!
Tak for din feedback
Beklager, at vi ikke var nyttige
Tak for din feedback
Feedback sendt
Vi sætter pris på din indsats og vil forsøge at rette artiklen